
z przewozu towarów, czy to we własnym zakresie, czy też korzystając z usług przewoźników zewnętrznych. Dlatego też obecnie przemysł transportowy jest bardzo wyspecjalizowany. Wiele kategorii przewożonych ładunków wymaga specjalnych warunków lub sprzętu, które z kolei nie znajdą zastosowania przy przewożeniu innych towarów. Dobrym przykładem jest tu transport ponadgabarytowy, który odnosi się do ładunków charakteryzujących się ponadstandardowymi wymiarami i wagą. są to między innymi elementy wielkich konstrukcji takich jak mosty, elektrownie wiatrowe czy też transformatory elektryczne. W tej kategorii ujmuje się też niekiedy transport maszyn. Z reguły przewóz tego typu ładunków wymaga indywidualnego podejścia i szytych na miarę rozwiązań. Dlatego też transport ciężki wymaga dużego doświadczenia.
Na polskim rynku ciężko znaleźć używaną
Coraz więcej rolników zastanawia się nad wymianą swojego sprzętu maszynowego. Ciągniki rolnicze starzeją się z roku na rok, a obecnie pracujący sprzęt nie będzie wieczny. Dlatego warto rozejrzeć się za nowym traktorem. Na polskim rynku ciężko znaleźć używaną maszynę w dobrym stanie, dlatego coraz częściej decydujemy się na zakup zagraniczny. Transport ponadgabarytowy pozwala bezproblemowo dowieźć zamówiony sprzęt na teren kraju, dlatego nie musimy się martwić, w jaki sposób ściągnąć ciągnik z Niemiec czy Holandii. Firmy, które oferują takie rozwiązania w swojej ofercie mają również transport maszyn oraz wszelkiego rodzaju transport ciężki. Jeżeli jesteś właścicielem dużej firmy i potrzebujesz przewieźć towar, który jest naprawdę ciężki i nie można go przewieźć standardowymi naczepami transportowymi, należy rozejrzeć się za ofertą transportu ciężkiego. W przypadku rolników bardzo popularne jest również importowanie np. kombajnów zbożowych. Powszechnie bowiem wiadomo, że te eksploatowane na zachodzie Europy są w lepszym stanie niż krajowe.
Tradycyjnie na polskich drogach transportować można
Transport ciężki to inne określenie dla gałęzi przemysłu, jaką jest transport ponadgabarytowy. W tej nazwie znaleźć można odzwierciedlenie jej charakteru. I to na kilku płaszczyznach.
Słowo ciężki to po pierwsze odniesienie do wielkości i ciężkości towarów. Tradycyjnie na polskich drogach transportować można produkty o łącznej masie 42 ton. Tymczasem maszyny, różnego rodzaju sprzęty, czy hale ciężar ten przekraczają. Wszystko więc co waży więcej niż 42 tony, musi być transportowane w specjalnych warunkach.
Drugą płaszczyzną transportu ciężkiego, jest jego logistyka. Transport maszyn, czy elementów infrastruktury naprawdę nie jest organizacyjnie łatwy. Nie każdą trasą da się go zorganizować. Takie elementy, jak rondo, most, czy wysoki krawężnik mogą w tym przypadku uczynić trasę nieprzejezdną. Zorganizowanie więc wszystkiego cale nie jest łatwe. Tym bardziej, że dochodzą do tego dodatkowe elementy, związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
I tak oto transport ciężki, wcale lekkim nie jest.
Tym samym oznacza to że transport
Transport ciężki (ponadgabarytowy) to usługa polegająca na przewożeniu (transportowaniu) tego rodzaju towarów, których poszczególne parametry - przede wszystkim waga oraz wysokość, wzrost i szerokość - przekraczają te dopuszczone dla pojazdów, które poruszają się po terenie Polski. Tym samym oznacza to, że transport ponadgabarytowy jest ściśle regulowany przepisami prawnymi. Każdy, kto planuje przewieźć ładunek wykraczający poza normy musi uzyskać odpowiednie zezwolenie, by zadziałać w sposób legalny.
A co należy zrobić, aby uzyskać zezwolenie na przeprowadzenie transportu ponadgabarytowego? Według prawa wymagane jest złożenie specjalnego wniosku, który musi uwzględniać kilka ważnych dokumentów (całą ich listę można znaleźć na różnych stronach internetowych). Niezależnie natomiast od tego, czy planuje się transport maszyn, czy może jeszcze cięższej infrastruktury, każdorazowo taki przewóz musi zostać właściwie zorganizowany i zaplanowany, aby nie utrudnił on innym uczestnikom ruchu poruszania się po drogach.